Casey Neistats genistrek

casey
Casey Neistat. Foto: GettyImages.

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er en stor fan av Casey Neistat. Hans bruk av Youtube de to siste årene har gjort han til en kjendis og har vunnet flere priser.

Neistat begynte allerede før Youtube med å lage virale videoer, der «iPod’s Dirty Secret» fra 2003 er den mest kjente. Han gikk så videre til å lage serien «The Neistat Brothers» for HBO i 2008.

I mars 2015 begynte Neistat med vlogging og på under to år økte han abonnentene sine fra et par hundre tusen til over seks millioner, og satte Neistat på Youtube-kartet, om det er lov å si.

Promotering av Beme

Ved siden av vloggingen holdt Casey Neistat på med sitt nyoppstartede selskap i New York kalt Beme sammen med Matt Hackett som tok turen fra Tumblr. Neistat holdt selskapet skjult i begynnelsen, men fristet med «behind the scenes» og fortalte minimalt om prosjektet og skapte dermed nysgjerrighet blant publikum.

I tråd med økende visninger ble flere eksponert for Neistat og hans prosjekter. Hans inspirerende livshistorie gjorde at flere fikk øynene opp for han og nye prosjekter. Vloggen hans ble derfor et perfekt verktøy til å promotere Beme.

Appen Beme ble gitt ut til iOS sommeren 2015 og til Android i mai 2016, og det skal sies at det aldri ble en suksess. Det er likevel promoteringen i forkant som er suksesshistorien. Gjennom sin egen kanal klarte han å skape mye blest og omtale av appen  – rundt en halv million pluss visninger per video – som gjorde at mange prøvde den ut. Problemet er bare at appen ikke er god nok.

Likevel fikk teamet i Beme vist hva de kan, og 28. november ble selskapet solgt til CNN for 25 millioner dollar (rundt 216 425 000 norske kroner).

Beme nådde ut på internasjonalt nivå allerede i oppstarten, med god hjelp fra Casey Neistat og vloggen. Historien om Beme og Neistat viser styrken i bruk av video, spesielt sosialt; et verktøy som, når brukes rett, kan økte markedsverdien til et produkt radikalt. Sammen med en person seerne kan høre på og bli inspirert av er det en «killer cocktail».

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s